Theo Bakker is gepromoveerd op onderzoek rond het studiesucces van autistische studenten in het hoger onderwijs. Hij heeft naar aanleiding daarvan twee interviews gegeven.
Eén interview met de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/08/studenten-met-autisme-zijn-de-kanaries-in-de-kolenmijn-a4132802. Laat je niet afschrikken door de term ‘met autisme’.
Het andere interview heeft de vorm van een podcast: Wat maakt studeren met autisme ‘anders’?
Beide interviews zijn erg de moeite waard als je autistisch bent en studeert, of er over denkt te gaan studeren. Je leert er uit dat je je studie waarschijnlijk veel serieuzer neemt dan anderen, bijvoorbeeld. Dat anderen, als ze het gevoel hebben niet voldoende te weten voor een tentamen, gewoon gaan en wel zien (en het dan toch soms halen), waar jij misschien thuis zult blijven.
Zijn proefschrift is online te bekijken.
ik vind jammer dat er zo weinig onderzoek wordt gedaan bij lager opgeleide autisten
mijn vraag waarom? ze toch zeker ook interessant.
Omdat deze autisten minder kunnen compenseren maar toch moeten reden in de maatschappij.
Eigenlijk dacht men vroeger dat autisten per definitie nooit naar de universiteit zouden kunnen. Onderzoek naar hoog opgeleide autisten is dus heel erg recent.
Je hebt gelijk dat het echt een dubbele handicap is wanneer je bijvoorbeeld wat minder snel kunt denken. Dan wordt compenseren veel lastiger.
We horen er in ieder geval zeker niet van uit te gaan dat alle autisten ‘universiteitsmensen’ zijn. Daar heb je helemaal gelijk in.